RSS

MELLISA (Abdullah Hussain)

15 Mar

SINOPSIS

Mellisa, seorang gadis Cina, berasa menyesal kerana mengikut ajakan Farid ke pejabat surat khabar yang menyebabkan dia berkenalan dengan Syahid. Peristiwa itu telah membuatkan dia teringat akan Hisyam. Wajah Syahid menyerupai wajah Hisyam iaitu kawannya sewaktu kecil dahulu. Mellisa terkenang akan kemesraannya bersama-sama dengan Hisyam. Mereka selalu bermain bersama-sama dan Hisyam pernah menyatakan hasratnya untuk berkahwin dengan Mellisa apabila mereka sudah besar nanti. Malangnya Hisyam telah terkorban dalam peristiwa 13 Mei. Peristiwa hitam itu sukar luput daripada ingatan Mellisa. Justeru, dia memilih peristiwa 13 Mei sebagai latihan ilmiah untuk sarjana muda dalam bidang Sejarah.

       Mellisa  jatuh hati kepada Syahid kerana keberaniannya dan hubungan mereka semakin rapat. Namun, keakraban Mellisa dan Syahid tidak lama kerana Mellisa meninggalkan Syahid. Dia mengambil keputusan itu kerana tugas dan tanggungjawabnya kepada tanah air. Dia amat cinta akan negaranya dan memilih untuk mengetepikan perasaan hatinya. Dia menjadi anggota tentera kerana tidak mahu peristiwa 13 Mei berulang lagi.

TEMA

Percintaan antara dua insan yang berbeza budaya.

Mellisa seorang gadis berketurunan Cina, pernah menyulam kasih semasa zaman kanak-kanaknya dengan budak keturunan Minang namun kecundang kerana kematian menjemput Hisyam akibat rusuhan 13 Mei. Setelah dewasa, Mellisa jatuh cinta dengan Syahid yang juga pemuda Melayu dan seiras Hisyam namun akhirnya terpaksa meninggalkan Syahid tanpa berita kerana telah dipanggil bertugas sebagai tentera.

PERSOALAN 

1.    Persoalan pengorbanan demi cinta akan negara.

 Mellisa sanggup mengorbankan keperluan dirinya dengan meninggalkan orang yang dicintai untuk menyahut panggilan mempertahankan negara.

2.    Persoalan persengketaan antara kaum

Hasyim dan ibunya telah menjadi mangsa rusuhan kaum pada 13 Mei di Jalan Petaling semasa dalam perjalanan pulang dari rumah keluarganya di hadapan Stadium Negara.

3.    Persoalan kesedaran terhadap sejarah negara.

Mellisa yang pernah melalui zaman 13 Mei mengkaji sejarah peristiwa itu melalui tesisnya hingga menimbulkan rasa tanggung jawab kepada negara dan tanah air.

WATAK DAN PERWATAKAN

Watak Utama

Mellisa

  1. Nama panggilannya ialah Mei.
  2. Gadis berketurunan Cina dan nenek moyangnya  berasal dari Guangdong.
  3. Seorang yang lincah, suka bercakap dan bersifat terbuka.

4.    Bersemangat patriotik

Mellisa seorang gadis yang sanggup meninggalkan keperluan diri semata-mata kecintaannya terhadap negara dengan menjadi tentera.

5.  Mempunyai daya ingatan yang tinggi.

Ingatan Mellisa terhadap semua peristiwa yang pernah berlaku pada zaman kanak-kanaknya bersama Hisyam seolah-olah baru berlaku sedangkan pada masa itu dia baru berumur 5 tahun. Ingatannya ini juga yang menyebabkan dia nekad mencari jawapan punca rusuhan yang meragut nyawa ‘hero’nya berlaku.

6.    Seorang yang terpelajar.

Mellisa merupakan graduan Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Sastera.

Watak Sampingan

Hisyam

  1. Berketurunan Minang.
  2. Seorang yang warak – rajin ke masjid terutama pada waktu maghrib.
  3. Penyayang – amat menyayangi Mellisa.
  4. Rajin – sering membantu ibunya menjual kuih koci dan nasi lemak setiap pagi.
  5. Bercita-cita  tinggi – dia ingin menjadi peguam atau tentera.

Syahid

  1. Pengarah Syarikat surat khabar
  2. Wajahnya persis Hisyam.
  3. Berani – dia  berani menghulurkan salam perkenalan kepada Mellisa.
  4. Suka berterus terang – dia berterus terang tentang perasaannya terhadap Mellisa.

 

Latar

Latar Masa

  1. Siang –  Pertemuan antara Farid dan Mellisa dengan Syahid di syarikat surat khabar.
  2. Senja atau waktu Maghrib –  Hisyam ke masjid untuk sembahyang berjemaah.
  3. 13 Mei – berlakunya rusuhan kaum yang telah mengorbankan Hisyam.

Latar Tempat

  1. Pejabat Syahid –  Mellisa dan Farid berjumpa atas urusan kerja
  2. Rumah Mellisa, – Hisyam menumbuk anak orang putih yang memegang tangan Mellisa. 

3.  Kampung Baru– tempat responden Mellisa menghantar sahabat baiknya balik ke rumah pada 13 Mei 1969, yang akhirnya menyebabkan tunangnya meninggal dunia dan mukanya berparut semasa bergelut dengan perusuh.

5.  Jalan Petaling, tempat berakhirnya riwayat Hisyam dan ibunya yang dibunuh perusuh.

Latar Masyarakat

  1. Masyarakat muda yang amat cinta akan negara

Mellisa amat cinta akan negara lebih-lebih lagi setelah mengetahui peristiwa yang menyebabkan rusuhan kaum yang berlaku pada zaman kanak-kanaknya dahulu.

B.    Masyarakat  berbilang kaum yang hidup harmoni

Keluarga Mellisa yang berketurunan Cina duduk sekampung dengan keluarga Hisyam dengan aman dan damai sehinggalah peristiwa berdarah 13 Mei berlaku. 

3.  Masyarakat pelajar yang gigih.

Mellisa  amat tekun menyiapkan tesisnya dengan membuat rujukan terperinci  dengan menyemak pelbagai dokumen, buku, akhbar dan majalah.

4.  Masyarakat  miskin

Hisyam tinggal di rumah setinggan.

6.  Masyarakat  majmuk yang bersengketa

Akibat sentimen yang ditanam oleh penjajah  kepada penduduk Tanah Melayu menyebabkan rusuhan kaum berlaku.

Nilai

1.    Nilai kasih sayang

Mellisa amat menyayangi Hisyam iaitu hero zaman kanak-kanaknya dan tetap terkenang akannya walaupun peristiwa yang meragut nyawa Hisyam telah lama berlalu.

2.    Nilai kegigihan.

Mellisa amat tekun dan gigih mencari maklumat tentang peristiwa yang mencetuskan peristiwa 13 Mei 1969, dengan mengumpul bukti bukan sahaja melalui pembacaan daripada pelbagai dokumen, tetapi melalui pertemuan bersama-sama responden yang terlibat secara terus dengan peristiwa berdarah itu.

3.    Nilai keberanian.

Hisyam amat berani melindungi Mellisa. Hisyam telah menumbuk  anak orang Inggeris yang memegang tangan Mellisa.

4.    Cinta akan tanah air

Mellisa seorang gadis yang sanggup meninggalkan keperluan diri semata-mata kecintaannya terhadap negara dengan menjadi tentera

Pengajaran

  1. Kita haruslah menyedari bahawa pertelingkahan antara kaum hanya akan menimbulkan masalah.
  2. Kita haruslah bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu perkara agar pekerjaan yang kita lakukan akan membuahkan hasil yang memuaskan.
  3. Kita janganlah mudah menyimpan dendam terhadap mereka yang melakukan kesalahan terhadap kita.

4.  Kita mestilah mempunyai semangat cinta akan negara kerana dengan semangat inilah kita boleh hidup dengan aman dan sejahtera.

 Sumber:  Nota Rujukan KOMSAS, Bahagian Perkembangan Kurikulum, KPM.

 
Leave a comment

Posted by on March 15, 2011 in KOMSAS

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: